Wist U dat?

Allerlei leuke feitjes en weetjes over de club.

Vrijdag 1 juli 2011

Wist u dat Antoine de Deckere een persoonlijk record heeft gebroken wat betreft het aantal geschoten vogels? Met 2 kleine vogels verbeterde hij het oude record van Patrick Warrens. Twaalf kleine vogels en de hoge vogel wist hij naar beneden te halen. Een puike prestatie Antoine!

Maandag 4 juli 2011

Wist u dat Guido Merckx in Zuiddorpe de tel kwijt was. Nadat hij op twee van de drie wippen had geschoten in ronde 4 (?), hing hij zijn boog aan het rek en vertrok naar de kantine. Zijn makkers Adrie, Antoine, Mario en Patrick verbaasd achterlatend. Na gewaarschuwd te zijn met de legendarische woorden "Allee jong gij moet nog schieten", was het al te laat, zei Guido. En daarbij heb ik al 3 kleine vogels en een kal. Daar bleef het dan ook bij.

Maandag 18 juli 2011

Wist u dat Piet de Bot gisteren het voorbeeld gaf hoe je een vogel moet schieten bij een windsnelheid van orkaankracht hors categorie!

Maandag 18 juli 2011

Wist u dat Erik Merckx afscheid heeft genomen van zijn boog? Dit na er ongeveer 25 jaar mee geschoten te hebben. Deze moeilijke beslissing werd overigens wel beloond met een hoge vogel op Graauw!

Zondag 5 augustus? 2011

Ergens begin augustus in Oostende was er een schutter die het aandurfde om naar 2 kleine vogels rechts op de onderlat te schieten. Na het daoverende schot van Adrie de Bot, tekurt!!, viel er rechts de zijvogel eraf en links een kleine vogel. Achter deze daoverér werd er flink gemopperd, Al 4 ronden poogde men om dien zieen deraf te kriegen. Niettemin telden deze vogels lekker deur vur ons, ih Adrie!

Vrijdag 28 oktober 2011

Wist u dat er 29 oktober op Graauw een wildschieting word gegeven waar o.a. paling op het menu staat en ook.........fazanthaas! Hoogstwaarschijnlijk een nieuw ras, verwekt in het Graauwse labo?

Donderdag 17 november 2011

Wist u dat Jos van Damme op de T.V is geweest? Het gehele programma is nog te zien bij uitzending gemist. Meer details volgen nog, aldus bronnen uit Hilversum.

Zondag 18 december 2011

Wist u dat Eef Coenen ook wel "de Coenen" genoemd word? Op de laatste schieting in november haalde hij uit zijn boogtas nog enkele boterhammen die hij erin had gestopt toen hij ging schieten naar Oostende. Je moet weten dat deze schieting in augustus is. Die boterhammen zagen er niet meer uit en de reuk ......Ook Eef vond het niet zo smakelijk, want hij liep flink te kokhalzen en toch liet hij aan iedereen zien wat hij had gevonden.

Zondag 01 januari 2012

Wist u dat er afgelopen zomer een "Slodder" is geschoten? Dat was in de bossen van Merendree Willem Tell. Wat is een Slodder? Wat men hier vroeger "den Ossaert" noemde. Nadere uitleg op het kaartje, die is te zien op het planksken in de kantine.

Maandag 09 januari 2012

Op 8 januari 2012 twee broers op weg gingen om te gaan schieten in Merksem. In Antwerpen waren ze de weg richting de schietstand kwijt. Dankzij een telefoontje naar een lid van de schietvereniging St. Jan, zijn ze aan het juiste adres gekomen en alsnog op tijd in Merksem op het schietterrein aangeland.

Donderdag 15 maart 2012

De eerste Steense rattenschieting een feit is. Wie de eerste rat heeft geschoten wordt mogelijk later bekend gemaakt.

Zondag 26 augustus 2018

op 26 augustus 2018 een delegatie van s.v St. Jan heeft deelgenomen aan het 3de molenkampioenschap van Huise. Deze jongens trokken 's morgens vroeg naar het Oost-vlaamse plaatsje Huise dat vlak bij Zingem ligt om daar vanaf 9u30 aan het kampioenschap deel te nemen. Hieraan konden maximaal 18 ploegen van 3 personen deelnemen.

Dit kampioenschap bestond uit een schieting waarbij geschoten werd op een wip die op een molenwiek is bevestigd, een mini-wip in de vorm van een piramide van ongeveer 10m hoog waaraan 5 bollen zijn bevestigd en een liggende wip.

In groepjes van 3 ploegen werden deze disciplines op de molenwip en liggende wip afgewerkt. Op de molenwip en de liggende wip stonden wedstrijdvogels van verschillende kleur. Er werd geloot welke ploeg een bepaalde kleur kreeg toebedeeld.

Bij de molenwip was een geschoten vogel van de eigen kleur -2 punten voor de andere 2 ploegen en een andere kleur 1 punt voor de eigen ploeg waard.

Als men bij de liggende wip een vogel van de eigen kleur schoot, mocht men met 2 dobbelstenen gooien waarbij het aantal ogen van het aantal punten van de andere 2 ploegen werd afgetrokken. Bij een vogel van een andere kleur mocht men met 1 dobbelsteen gooien en leverde het aantal ogen het aantal punten voor de eigen ploeg op.

Nadat er 5 beurten geschoten waren, bepaalde het aantal punten de rangschikking per groep. Hierin was de puntentelling 3, 2 en 1 afhankelijk van het aantal behaalde punten.

Op de mini-wip werd geschoten met een klein boogje en pijlen waarop een grote plastic dop was bevestigd. Hierbij moest men zo snel mogelijk de wip leegschieten. De snelste 6 ploegen kregen hiervoor 3 punten.

Het was al snel duidelijk dat bij deze schieting het pret-gehalte prevaleerde.

In totaal moesten er 2 ronden afgewerkt worden waarbij er na de 1ste ronde 6 ploegen afvielen. De schutters van onze maatschappij hadden onderling uitgemaakt dat het een geslaagd evenement was als de 2de ronde gehaald werd. Nadat de punten waren verzameld bleek dat de doelstelling werd behaald.

De 2de ronde startte voor onze delegatie voortvarend. Na de beurt op de liggende wip behaalde de Steense ploeg de winst bij hun groepje. Hierna werd er nog geschoten op de molenwip. Onze jongens waren in de winningmood en begonnen aan de laatste discipline. Na 5 beurten kon ook deze aan de zegekar gebonden worden.

Nadat alle schutters klaar waren met hun schietingbeurten kon de eindstand worden opgemaakt.

De jongens van SV St. Jan waren op de 2de plaats geëindigd wat alle verwachtingen ruimschoots te boven ging. Ze hadden een gezellige dag gehad met als leuke bijkomstigheid een prima resultaat.